• ПН-ПТ. з 09:00-18:00

Використання палива на підприємстві

Дата публікації:

Списання палива – одне з найскладніших завдань бухобліку. До нього також особливу увагу проявляють і податкові структури, тому вести цю статтю потрібно з особливою ретельністю. Зробити це непросто, потрібно вміти розраховувати добові норми витрат, враховувати застосування пального і орієнтуватися в регламентних документах. Спробуємо розібратися в основних питаннях просто зараз. Заодно також з'ясуємо, як встановити норми витрати палива на підприємстві та їх вплив на оподаткування. Роздивимося основні питання нижче.

Витрати палива від Мінтрансу

Для підприємств давно вже розроблені норми використання ПММ. Не варто наслідувати приклад тих, хто вирішив не брати до уваги ці показники, затверджені Мінтрансом. Попри те, що норми не є обов'язковим документом і мають скоріше рекомендаційний характер, податкові служби наполягають на їх застосуванні. Також на користь того, що потрібно брати до уваги регламентовані показники, відзначимо і наступні аргументи:

  1. Обійтися взагалі без прийнятих на законодавчому рівні норм не вийде. Все одно для коректності ведення звітності повинні бути якісь орієнтири і параметри, хоча б внутрішньо затверджені. В іншому випадку співробітники податкової визнають списання пального негосподарськими витратами. Такі ситуації нічим добрим не обернуться, навпаки, можливе донарахування ПДВ, що тягне за собою додаткові витрати коштів. Тому норми потрібні і важливі, і краще використовувати прийняті Мінтрансом регламенти, які також підходять для пояснення певних відхилень в залежності від технічного стану машини.
  2. Ризик судових розглядів, щоб довести коректність власних норм і їх відмінність від показників Мінтрансу. Виняток може бути, якщо в регламенті немає марки вашого авто і доводиться тимчасово використовувати свої параметри.

Виходячи з цього, напрошується висновок, що, попри рекомендаційний характер Норм №43 від Мінтрансу, цей документ є обов'язковим для підприємств і ФОП при веденні обліку використання ПММ.

Вплив витрат палива на оподаткування

Буває, що підприємство використало пальне понад нормативний обсяг. Такі ситуації навіть з первинними документами щодо покупки і списання розцінюються як наднормативна витрата. І вона не відноситься до господарської діяльності. Вважається, що ПММ були витрачені на власні потреби, довести зворотне не вийде, перевищення не передбачено регламентом. У такі моменти треба зробити так:

  1. Нарахувати «компенсацію» зобов'язання по податках з ПДВ в тому звітному періоді, в якому сталося перевищення норми витрат. Сума повинна бути аналогічною розміру кредиту, який підприємство показало при покупці цього витраченого понад норму палива. По суті, базою для розрахунку ПДВ виступає вартість пального без ПДВ.
  2. Зареєструвати накладну. На це відводиться до 20 к. д. по закінченні місяця, протягом якого було витрачено пальне понад норму.

Втім, потрібно враховувати, що перевищення витрат ПММ не визнаються при обліку податків на прибуток, не впливають на ПДФО і військовий збір.

Норми для неплатників ПДВ

Якщо слідувати логіці, то ця категорія суб’єктів господарювання не повинна брати до уваги регламентовані показники. ПДВ їм не нараховується, витрати у спрощенців I–III групи не враховуються. Представникам IV категорії податок взагалі нараховують з урахуванням вартості землі. Однак на ділі все не так.

Норми Мінтрансу в першу чергу виконують роль контрольного документа, щоб відстежувати витрати і перешкоджати зливу ПММ водіями. Якщо їх не дотримуватися, то у податкових органів «розв'язані руки» – все витрачене паливо буде вважатися наднормативним. Особливо якщо не буде первинних документів по списанню та обліку.

Потрібні норми Мінтрансу також ФОП. Однак ця умова діє стосовно підприємств, які використовують працю найманих водіїв.

Як затвердити свої норми

Така необхідність може виникнути, якщо підприємство володіє новітньою моделлю авто, транспортний засіб виготовлено індивідуально або модернізовано для переходу на альтернативні види пального. Проблема може виникнути і через те, що Норми вже морально застаріли (прийняті у 2012 р.) і багатьох марок машин просто немає в документі. З таких ситуацій є 3 виходи:

  • вводити тимчасові норми витрат палива на підприємстві на основі схожих за технічними параметрами транспортних засобів;
  • використовувати тимчасові параметри. Орієнтуватися потрібно на особисті заміри витрат ПММ;
  • звернутися в НДІ Мінінфраструктури для розробки індивідуальних норм.

Якщо застосувати третій варіант щодо новітньої моделі авто, то особисті показники будуть діяти аж до поновлення регламенту.

Документи для списання ПММ

Ведення актів – не менш важливий аспект. Адже якщо не буде документів, то не буде проводки. Це правило не анулювали. Але специфіка ситуації в тому, що первинні офіційні документи на списання ПММ скасували близько 5 років тому. Проте в податковій їх вимагають. Як вчинити підприємцю?

Вихід один – впровадити індивідуальні форми первинної документації, але робити це потрібно на основі використаних шляхових листів, які підтверджують експлуатацію автомобіля і технічні моменти: робочий пробіг, обсяг пального до і після відрядження, кількість залитого в бак палива. Ці дані заповнюються водієм по датчику контролю і одометру.

По суті, шляхових листів досить, але можна також зробити узагальнення за певний період і на підставі отриманих даних скласти акт списання ПММ. Цей документ полегшить систематизацію інформації для складання звітів до податкової.

Як отримати ліцензію на зберігання палива
Попередня
Як отримати ліцензію на зберігання палива
Про що потрібно знати при перевезенні бензину та іншого палива в автомобілі
Наступна
Про що потрібно знати при перевезенні бензину та іншого палива в автомобілі