• ПН-ПТ. з 09:00-18:00

Як міняти масло в АКПП

Дата публікації:

Робота будь-якого агрегату в автомобілі, конструкція якого передбачає рухомі частини та механізми, вимагає змащування. Автоматична КПП — не виняток. Змащування всіх елементів здійснюється за рахунок мастила, що нагнітається в коробку за допомогою вбудованого насоса. Як і будь-який інший вузол, трансмісія вимагає якісного і своєчасного догляду. Нижче розберемо, як часто міняти оливу в коробці, навіщо це потрібно і як це робиться.

Функціональні характеристики оливи для АКПП

Для ATF (олива для автоматичної трансмісії) характерні наступні особливості:

  • рідина може витримувати тиск до 5 бар;
  • мастило має в'язкість певної величини, завдяки чому може передавати силовий сигнал від помпи до турбінного колеса практично без втрат;
  • якісна олива не допускає пробуксовки фрикційних елементів;
  • повноцінне мастило всіх рухомих деталей;
  • ефективне охолодження вузлів і недопущення їх перегріву;
  • відсутність хімічних реакцій з конструктивними елементами коробки.

Якість трансмісійної оливи визначає стабільність і надійність роботи коробки.

Коли потрібно міняти ATF

Не так давно виробники не озвучували вимог по інтервалах заміни мастила. Олива заливалася в коробку на весь термін експлуатації авто. Але оскільки КПП часто використовуються в жорстких умовах, все частіше виробники вказують інтервали заміни. Точно дізнатися, як часто міняти оливу в коробці, можна з сервісного керівництва. Як правило, ця цифра — 60–90 тисяч км пробігу.

На необхідність більш частої заміни ATF можуть вплинути жорсткі умови експлуатації машини:

  • висока температура агрегату, в результаті чого мастило швидко втрачає свої якості і старіє;
  • часті пробуксовки коліс;
  • низькі температури в АКПП, через які мастило густіє;
  • регулярна експлуатація завантаженого авто, буксирування причепів (автоматичні коробки розраховані на навантаження, відповідну вагу авто з водієм і 4 пасажирами);
  • різкий розгін.

Знос мастила і втрату робочих характеристик можна визначити самостійно. Вийміть щуп і оцініть стан рідини — в ідеалі вона повинна бути світлою. Якщо мастильна речовина потемніла і чути запах гару, це говорить про необхідність заміни витратних матеріалів.

Як перевірити рівень оливи

Перед тим як міняти оливу в АКПП, необхідно перевірити її рівень. Якщо він занадто низький, це може вказувати на витік мастила. У такому випадку спочатку потрібно буде визначити і усунути причину, і тільки після цього міняти рідину.

Про зниження рівня рідини можуть свідчити такі ознаки:

  • зменшення тиску в магістралях трансмісії;
  • пробуксовка авто при перемиканні швидкостей;
  • автомобіль не їде ні вперед, ні назад, але після відключення і повторного запуску двигуна проблема зникає;
  • коробка не виходить з режиму паркінгу;
  • при перемиканні передач з'являються поштовхи.

Коли рівень ATF знижений, робота агрегату порушується. Якщо проблема не пов'язана з витоком, її можна вирішити шляхом додавання відсутнього обсягу мастила. Для перевірки рівня необхідно прогріти коробку, проїхавши не менше 10 км. Автомобіль паркується на рівній поверхні, важіль переводиться в режим паркінгу. Забороняється відключати мотор, дайте йому попрацювати ще кілька хвилин.

Поки двигун працює, витягніть щуп ATF, витріть його сухою і чистою серветкою. Потім його необхідно вставити назад, потримати кілька секунд і знову витягти. Якщо обсяг оливи в нормі, рівень рідини буде перебувати між відмітками МІН і МАКС.

Залежно від марки транспортного засобу, процедура перевірки може відрізнятися:

  • на АКПП автомобілів BMW, а також багатьох моделях концерну VAG для контролю рівня щуп не передбачено, але є оглядовий отвір;
  • в «Хондах» перевірка рівня мастила повинна проводитися на авто з заглушеним ДВЗ;
  • на деяких авто при діагностиці важіль КПП повинен бути в положенні нейтралі N.

Що стосується вибору витратного матеріалу, то тут все індивідуально і залежить від авто. Кращий варіант, незалежно від марки та моделі транспортного засобу, — оригінальна олива. Таке мастило коштує дорожче більш доступного, неоригінального продукту, зате ви можете бути впевнені в його якості. Крім того, контрафактні оливи часто не відповідають нормованим характеристикам і вимогам АКПП. З рекомендаціями щодо вибору можна ознайомитися в сервісному керівництві.

Докладне керівництво по заміні ATF

Є два варіанти заміни мастила: частковий і повний. У першому випадку новий витратний матеріал змішується зі старим, відповідно, отриманий склад буде неідеальним. Зате цей спосіб вимагає менше часу для реалізації. Що стосується повної заміни, це більш трудомісткий процес, зате точно можна бути впевненим, що оливи вистачить на наступні 50 тисяч км пробігу.

Керівництво по частковій заміні ATF:

  1. Заженіть автомобіль на підйомник або яму.
  2. Підставте ємність під коробку передач.
  3. Викрутіть кришку зливного отвору на картері агрегату, вона знаходиться знизу.
  4. Вийміть пробку. Дочекайтеся, поки мастило повністю стече.
  5. Оцініть на вигляд стан оливи та її обсяг. Приблизно таку ж кількість рідини потрібно залити в агрегат.
  6. Закрутіть зливну пробку. Свіже ATF заправляється через заливний отвір або щуп для перевірки рівня. Для більшої зручності використовуйте воронку.

Після заливки обов'язково проконтролюйте обсяг витратних матеріалів. Якщо його недостатньо, додайте мастила. Але надлишку також не повинно бути.

Якщо ви вирішили вдатися до повної заміни ATF, вам буде потрібно наступне:

  • нова оригінальна олива з ємністю для відпрацьованої рідини і лійкою;
  • кисть і окрема тара для промивання деталей;
  • новий ущільнювач для пробки зливного отвору;
  • трохи палива і ацетону;
  • нова прокладка коробки і герметик;
  • фільтр трансмісії, якщо старий засмітився;
  • комплект головок для відкручування болтів.

Перед виконанням завдання необхідно прогріти коробку. Для цього здійснюється поїздка на 5–10 км.

Отже, як поміняти оливу в коробці автомат:

  1. Транспортний засіб заганяється на яму або естакаду. Піднімається важіль ручного гальма, ручка КПП переводиться в режим нейтралі. Під зливний отвір підставляється тара, пробка викручується. Після цього відкрутіть болти, що фіксують піддон, його потрібно відірвати від герметика. Необхідно діяти акуратно, оскільки частина мастила залишиться в піддоні. Весь витратний матеріал зливається в одну тару. Також потрібно зняти фільтр — з-під нього теж вийде трохи ATF.
  2. Виконайте промивку піддону, видаліть забруднення і сліди металевої стружки за допомогою палива і пензлика. Старий ущільнювач також забирається. Металева стружка є продуктом зносу конструктивних деталей агрегату, тому якщо її занадто багато, це привід перевірити трансмісію. Якщо ви не плануєте змінювати фільтр, можна промити старий очищувач бензином і поставити його назад.
  3. Поставте піддон на місце, попередньо обробивши його і місце монтажу ацетоном. Також встановлюється нова прокладка, а зверху неї — трохи герметика. Необхідно повністю обробити місце зіткнення піддону з днищем. Потім він ставиться на місце, болти затягуються. Зливний отвір в місці зіткнення з пробкою потрібно знежирити, щоб олива не підтікала.
  4. Залийте свіже ATF. Обсяг витратного матеріалу повинен відповідати кількості злитого мастила.
  5. Тепер приступаємо до основного етапу, що відрізняє повну заміну оливи від часткової. У нижній частині радіаторного пристрою можна побачити два шланги охолодження мастила. Вам потрібен той, що знаходиться з лівого боку по ходу руху. Його слід обережно від'єднати, а кінець опустити в ємність для збору відпрацювання. Помічник повинен запустити двигун на нейтральній передачі, не відпускаючи ручник. Зі шлангу почне виходити ATF — під тиском насоса старе мастило буде вичавлюватися новим, в результаті чого рідина оновиться.
  6. Зливати мастильну речовину необхідно до того моменту, поки зі шлангу не почне виходити свіжа олива. Після цього можна зупинити ДВЗ, підключити назад патрубок і додати в систему свіже ATF.

На завершальному етапі проконтролюйте рівень рідини в коробці. Описана вище процедура заміни універсальна, тому в залежності від марки та моделі авто, алгоритм дій може відрізнятися.

ГОСТи на бензин
Попередня
ГОСТи на бензин
Видалення води з бака дизельного авто
Наступна
Видалення води з бака дизельного авто